Austin Healey

Austin Healey 100/4

Toen Donald Healey in 1952 zocht naar manieren om zijn bedrijf te verbreden, was Leonard Lord op zoek naar een manier om zijn lijn uit te breiden. De naam Austin Healey ontstond toen Leonard Lord zag dat Donald Healey's prototype auto op de London Motor Show geargumenteerd was op het Austin A90 ontwerp. Het originele prototype A90 werd uiteindelijk de Austin Healey 100/4, een betaalbare maar zeer sportieve auto. Er waren 4 verschillende varianten van de vier-cilinder Austin Healey. De originele auto, de BN1 gemaakt tot het najaar van 1955. De BN2 uit 1956. Die had een nieuwe vier-versnellingsbak wel met overdrive. Van 1954 tot 1955 ontwikkelde en verfijnde de Healey Company een race BN1, genaamd de 100S de S staat voor Sebring. die een all-aluminium body had exclusief bumpers en een aangepaste 132pk motor. Ook werden er 1159 auto's gebouwd onder de naam 100M.

Voor onderdelen voor Austin Healey klik hier

Austin Healey 3000 series

De bijzondere Austin Healey 3000 Big Healey heeft een 2912cc I6 motor met dubbele SU carburateurs en Girling schijfremmen voor. een kachel, Spaakwielen, overdrive versnellingsbak, een gelaagde voorruit, een afneembare hardtop, , een verstelbare stuurkolom en two-tone lak waren allemaal verschillende mogelijkheden. De 3000 series werden gebouwd van maart 1959 tot maart 1961 en heeft aanduiding van BT7 Mark I en BN7 Mark I.
13.650 werden er gemaakt. Een BT7 3000 met hardtop en overdrive die is getest door The Motor magazine in 1960. Die had een topsnelheid van 115 mph en kon van 0 naar 60 mph (97 km / h) in 11,7 seconden. De oldtimer had een brandstofverbruik van 21,6 mijl per gallon (13,1 L/100 km, 18,0 mpg de VS).

De 3000 Mark II (1961) kwam met drie SU HS4 carburateurs en een nieuwe, betere nokkenas, aangeduid met BT7 Mark II en BN7 Mark II. Al hoewel, bij de bekendmaking van de BJ7in Januari 1962, werd het aantal carburateurs teruggebracht naar twee, als gevolg van de oorzaak, namelijk de problemen met de balans van drie carburateurs. Als gevolg van de bekendmaking van de BJ7 werd ontwikkeling van de BN7 Mark II stop gezet in maart 1962, gevolgd door de BT7 Mark II in juni 1962. De belangrijkste wijzigingen met de BJ7 waren een verticale versperde grille, een verbeterde kap, en een wrap-around voorruit. Optionele extra's waren vergelijkbaar met de Mark I, hoewel de optie van een fabrieks hardtop niet beschikbaar was in het begin van de BJ7's. Vanaf augustus 1961 werden de rem servo met sterk verbeterde remprestaties ook beschikbaar als een optionele extra. De BJ7 werd stop gezet in oktober 1963 met de introductie van de 3000 Mark III.
De 3000 Mark II BT7 met hardtop en overdrive werd toen der tijd getest door het Britse tijdschrift The Motor in 1961 en had een topsnelheid van maar liefst 112.9 mph dat is 181.7 km / h. en kon van 0 naar 60 mph (97 km / h) in 10,9 seconden. Deze auto had een brandstofverbruik van 23,5 mijl per gallon. De testauto kost dan 1362 pond inclusief alle belastingen.
11.564 werden er gemaakt van de 355 BN7 Mark II, 5096 BT7 Mark II, en 6.113 van de BJ7.De 3000 Mark III werd geproduceerd in oktober 1963, en bleef in productie tot het einde van 1967, toen de productie van Austin-Healeys ophield. De BJ8, het nieuwe model, is de meest sterke en luxe van de grote Healeys, met een walnoot-fineer dashboard, wind-up vensters, en een 150 pk=112 kW motor. Enkele verbeteringen aan de motor zijn: een nieuwe nokkenas en klepveren. Servo-bekrachtigde remmen werden nu standaard erop bevestigd. Alleen 2+2 dus de 4 zitter versies werden gemaakt. Extra opties werden aangeboden voor de Mark II. De meest belangrijkste verandering was het normale Ambla vinyl interieur, met lederen zetels als extra optie.
In mei 1964 werd de fase II-versie van de Mark III uitgebracht.
er werden er 17.712 van gemaakt.

Voor onderdelen voor Austin Healey klik hier

AUSTIN HEALEY: Austin Healey 100-4 onderdelen - Austin Healey 100-6 onderdelen - Austin Healey 3000 onderdelen - Austin Healey Sprite MK1 "frog eye" onderdelen - Austin Healey Sprite MK2 onderdelen - Austin Healey Sprite MK3 onderdelen -